Dalmácia

Lelkes Horvátország rajongóként idén is az Adriára mentünk nyaralni. Már sokszor voltunk ott, de eddig mindig csak északon, az Isztrián. Most elhatároztuk, hogy megnézzük milyen délen. Persze ehhez hozzájárult az is, hogy mindenki dícsérte, hogy Dalmácia milyen gyönyörű, ott sokkal szebb minden, és egyébként is Isztriával összehasonlíthatatlan. Ezt nem teljesen értettük, mert nekünk Rovinj és Poreč környéke a szívünk csücske, és el sem tudtuk képzelni hogyan lehet bármi is ennél szebb. Előtte kérdeztük az ismerősöket, hogy melyik várost ajánlják, de nem sokat segítettek. Nem azért, mert nem volt ötletük, hanem mert túl sok várost/szigetet soroltak fel. Ezek alapján úgy gondoltuk, hogy mindegy hova megyünk, nagyot nem tévedhetünk. Halkan jegyzem meg, csak ketten nem voltak hasra esve Dalmáciától. Szerintük drága, kopár a vízben és szárazon is, és lehúzós. Van ugyanez olcsóbban (Görögo.) vagy jobb több pénzért (ezt el sem kezdem sorolni). Na de mit ér két ember szava kb 20 ember ellenében (egymilliárd légy nem tévedhet!).
Szóval az egyik reggel becuccoltunk a kocsiba, és irány dél. Pontos útirány nélkül, csak egy térképes útikönyvvel felfegyverkezve. Két napig voltunk lent. Aztán usgyi vissza Isztriára.
Nem értettük mit esznek Dalmácián az emberek. Drága, kopár és lehúzós. Míg Isztria tele van gyönyörű, fás, sziklás strandokkal, addig délen kényelmetlen kavicsokon aszalódtunk a napon. Hűsítő árnyék kizárva, de a tömeg garantált. És mivel nem sziklás a part, a vízi élővilág is szegényesebb. És nem csak a vízben, de a parton is hasonló a helyzet. A legfőbb látványosság az volt, ahogy az egyébként kopár hegyeken megmaradt kevés növény égett nagy füsttel Split környékén. Elismerem tényleg látványos volt, ahogy repülőkkel oltják a hegyet, de azért mégsem egy Disney World.

ég a napmelegtől a kopár sík szarja

Az árak: minden jóval drábgább, mint az Isztrián. Nemcsak a boltokban, de a piacokon is. Az útikönyvünk szerint a piacon éri meg igazán vásárolni, mert ott termelői áron lehet friss gyümölcsöt beszerezni. Hát annál drágább vásárlásunk nem volt, mint amikor egy útonálló zöldséges bánál vettünk dinnyét.

gyümi terrorista

Másik lehangoló dolog a tenger. Ha nem egy szigetre megy el az ember, akkor olyan kilátás nyílik a végtelen tengerre, hogy semmilyen. Minimum 2-3 sziget takarja el a kilátást, és fogja meg a partokról beömlő szennyvizet. Ajánlott minden fürdés után nemcsak a sót, de az egyebet is lemosni. (És visszavezetni a tengerbe.) Ennyi erővel a Balatonhoz is le lehet menni, az még szerencsére tiszta.

ez most a tenger vagy a balcsi?

Azt már szinte meg sem merem említeni, hogy míg Isztriára pár óra alatt leérni, addig a lenti részekhez egy egész napot fel kell áldozni az egyébként is mindig gyorsan fogyó szabadságból. Aztán még egyet hazafelé.